
Waarom muziek bij schoolkinderen van 6-9?
- Muzikale basis wordt gelegd en muzikaal gehoord wordt beter.
- Ondersteunt taalontwikkeling, taalvaardigheid en het vergroten van de woordenschat. - Het helpt om luister- en concentratievermogen te verhogen.
- Verhoogt het zelfvertrouwen
Voorwaarde: muziekles is een veilige omgeving waar kinderen leren om opbouwende kritiek te geven, máár ook te accepteren. - Motorische ontwikkeling; Bewegen met handen, armen of voeten. Vooral toetsenbordinstrumenten vragen om een goede coördinatie van zowel de linker- als de rechterhand. - Sociale ontwikkeling; Groepslessen vereisen sociale vaardigheden, zoals interactie en communicatie.
Muziekspel schoolkinderen 6-9;
- Muziek en bewegen; Muziek en bewegen stimuleert vooral de hersenen maar ook de motorische ontwikkeling. Ook biedt muziek en bewegen een stukje ontspanning en ontlading. Muziek en bewegen kan je op verschillende manieren toepassen, denk bijvoorbeeld aan samen dansen. Zo kan je een dansje aanleren maar kan je ook zelf een dansje verzinnen. Ook kan je samen muziek luisteren, daarbij kan je verschillende vragen stellen; 'Welke verschillen hoor jij?' of 'Welke geluiden lijken op elkaar?'
- Muziek maken; Zelf muziek maken stimuleert de hersenen en in het geval dat je het met een groep doet stimuleert het ook samenspel. Ook biedt muziek maken plezier en ontlading. Bij muziek maken komt er al snel veel in je op, muziek maken kan namelijk op allemaal manieren. Denk aan instrumenten maar je kan natuurlijk ook muziek maken met je stem. Laat kinderen zelf hun instrumenten uitkiezen of maak gebruik van boomwackers. Met boomwackers kan je verschillende spelletjes verzinnen zoals; Begin zachtjes en maak het geluid steeds harder of welke geluiden kunnen bij elkaar.
- Muziek en verhaal; Muziek en verhaal stimuleert de hersenen en de sociale ontwikkeling. Ook biedt muziek en verhaal een hele boel plezier. Muziek en verhaal kan je op verschillende manieren toevoegen, maar hoe? Denk aan een muziekverhaal maken waarbij het kind verteld of zelf een muziekverhaal laten maken.
- (Mee) zingen; Het meezingen op muziek stimuleert de hersenen, het samenspel en natuurlijk biedt het zingen plezier. Zingen kan je altijd toepassen, als je even 5 minuutjes pauze hebt of op het begin van de dag of op het einde. Zingen kan je toepassen door samen een lied te zingen of door canon te zingen.

TIPS bij muziekspel bij schoolkinderen 6-9 jaar;
- Zoek een lied uit dat passend is bij de doelgroep. - Gebruik hogere noten bij kinderen van 6 tot 9 jaar. - Kies een thema uit, dit kan toevallig een thema zijn waar jullie nu mee bezig zijn je kan ook een ander thema verzinnen. - Zorg dat je het lied kent, zodat je het eventueel voor kan zingen - Leer de kinderen een lied, vertel waar het over gaat, laat het horen, bespreek de tekst - Bereid jezelf goed voor!
Hoe thuis toe te passen?
- Maak zelf de instrumenten, kinderen vinden het leuk om met eigen gemaakte spullen te werken. - Wees creatief in welke materialen je kan gebruiken om muziek mee te maken. - Hou dezelfde liedjes aan en verander niet steeds. Zo kan een kind een liedje goed leren en is het ook goed voor de taalontwikkeling. - Vraag aan het kind of hij/zij leuker liedjes kent of dat hij/zij een bepaald instrument graag bespeeld en hou hier dan rekening mee.
Maak jouw eigen website met JouwWeb